În contextul în care R. Moldova se confruntă cu o mare criză economică, socială și de sănătate, fiecare cetățean are menirea să fie de gardă la stabilitatea acestei țări. Poate nu vom urni munții din loc, poate nu vom deveni peste noapte mai înarmați cu înțelepciune, dar cu puțin aport din partea fiecăruia vom putea să ne asigurăm și să asigurăm un viitor pentru toți.
Din acest punct de pornire, notarul vine să sprijine acțiunile atât persoanelor fizice cât și juridice, în această stare de urgență declarată prin Hotărârea Parlamentului nr. 55 din 17.03.2020.
Totodată, înțelegem riscul major la care se supune notarul, dar nu înainte de a asigura activitatea pe timp de pandemie cu COVID-19, prin respectarea de măsuri profilactice, anunțate de organele competente.
La moment, activitatea notarilor din Republica Moldova a fost reluată integral în temeiul Dispoziției Nr.6 a Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova din 27 martie 2020. Ca urmare, în caz de necesitate în întocmirea de acte și acțiuni notariale, persoanelor fizice și juridice se pot adresa oricărui notar, însă cu respectarea unor reguli specifice impuse de situația în care ne aflăm.
În mod particular, reiterăm că pe perioada stării de urgență, birourile notarilor din Republica Moldova vor activa cu ușile închise și doar în baza de programări prealabile în limitele programului de lucru stabilit pe perioada stării de urgență. Programările și consultațiile în materie notarială vor fi efectuate prin telefon, iar notarii vor asigura afișarea la sediul biroului a unui anunț, care va conține date privind programul de lucru, numărul de telefon și email la care notarul va oferi consultații și primi actele necesare. Solicitanții actelor notariale se vor prezenta la biroul notarului, doar la ora stabilită și doar pentru semnarea actelor întocmite, cu echipamente de protecție (măști, mănuși), accesul cu restricționarea accesului concomitent a numărului de persoane reieșind din recomandările autorităților.
Atenționăm în prealabil, că în vederea protecției propriei persoane, dar și în vederea contribuției la combaterea infecției cu COVID-19, notarul va chestiona în prealabil solicitantul actului notarial privind încadrarea acestuia în grupurile de risc cu completarea unei declarații corespunzătoare, motiv pentru care îndemnăm cetățenii la receptivitate și cooperare.
Pe această cale, venim cu rugămintea către persoanele fizice și juridice de a manifesta responsabilitate și receptivitate față de munca notarilor în această perioadă mai dificilă, de a fi cooperanți, astfel încât îndeplinirea unui act notarial să decurgă în siguranță pentru toate persoanele implicate. Vă îndemnăm la respectarea măsurilor de protecție recomandate de autorități inclusiv în raport cu notarii, și a necesității autoizolării, după caz.
În mod special, venim cu rugămintea de a nu transforma perioada de carantină în rezolvarea unor chestiuni juridice amânate de mult timp și de a respecta munca notarilor, care sunt puși în situația de a activa și a asigura continuitatea tranzacțiilor economice și a activității economice din țară.
În același timp, Camera Notarială amintește cetățenilor și reprezentanților persoanelor juridice despre posibilitatea programării la notar prin intermediul legăturii telefonice cu notarul sau în caz de urgență prin apel la Camera Notarială la numărul de telefon 061077753, fără a fi necesară vizita la biroul notarial în acest scop.
Manifestarea stimei față de sănătatea celor din jur, respectarea măsurilor de protecție și a recomandărilor organelor competente, vor permite prezența Dumneavoastră în biroul notarial în condiții de securitate și confort.
Mulțumim tuturor, pentru înțelegere și susținere în aceste momente dificile.
Cu respect,
Camera Notarială