Succesiunea vacantă – subiect al ședinței de lucru la Ministerul Justiției

La data de 19 iulie curent, în cadrul Ministerului Justiției a avut loc o ședință de lucru privind subiectul succesiunii vacante cu participarea Ministerului Finanțelor, Serviciului Fiscal de Stat și a Camerei Notariale.

La ședință au participat secretarul de stat al Ministerului Justiției, dl Stanislav Copețchi, secretarul de stat al Ministerului Finanțelor, dna Olga Golban și reprezentanți ai Serviciului Fiscal de Stat, directorul adjunct, dl Iuri Lichii și dna Olga Borțevici, angajat al Direcției gestionare bunuri confiscate, precum și reprezentanții Camerei Notariale, membri ai Consiliului și notari.

Discuțiile au fost purtate pe marginea dificultăților sesizate de către Serviciul Fiscal de Stat în dobîndirea de către stat a bunurilor din masa succesorală când nu există nici un moștenitor / legatar (succesiune vacantă), precum și a cheltuielilor aferente acestei proceduri. Instituția a susținut abordarea sa privind gratuitatea instrumentării de către notari a procedurii succesorale și a eliberării certificatului de succesiune vacantă, dar și nealocarea în bugetul public a surselor financiare pentru acoperirea acestor cheltuieli.

Camera Notarială a reiterat poziția sa bazată pe cadrul normativ existent privind scutirea statului de la plata notarială doar în partea ce ține de eliberarea certificatului de succesiune vacantă, dar nu și în privința plății notariale și a spezelor pentru actele și acțiunile notariale îndeplinite la instrumentarea procedurii succesorale, care preced eliberarea certificatului. În mod similar altor persoane care sunt în drept să solicite deschiderea procedurii succesorale, statul urmează să suporte cheltuielile legate de desfășurarea procedurii succesorale, cu excepțiile prevăzute de lege. Reglementările actuale conținute atât în Legea taxei de stat, cât și în Legea nr. 271/2003 cu privire la metodologia calculării plății pentru servicii notariale nu indică asupra scutirii integrale a statului de la toate cheltuielile pentru deschiderea și instrumentarea dosarului succesoral.

A fost punctat specificul eliberării certificatului de succesiune vacantă în cazul procedurilor succesorale deschise până la 1 martie 2019 și după 1 martie 2019, în cazul ultimelor fiind conturată necesitatea de constatare cu certitudine de către notar, urmare a măsurilor de investigație desfășurate, că defunctul nu are rude și nici soț supraviețuitor sau aceștia nu pot moșteni din anumite motive, care în contextul claselor de moștenitori stabilite de Codul Civil modernizat este puțin probabil. Având în vedere solicitările creditorilor către Serviciului Fiscal de Stat privind adresarea către notar pentru declararea moștenirii vacante, Camera Notarială a precizat Serviciului Fiscal de Stat că, în temeiul art. 2541 alin. (1) Cod Civil și art. 70 alin. (2) din Legea nr. 246/2018 privind procedura notarială, creditorii masei succesorale sunt în drept de a solicita deschiderea procedurii succesorale, fără a fi necesară intervenția statului în vederea declarării succesiunii vacante și a implica utilizarea surselor financiare publice.  

Ministerul Justiției a susținut poziția instituțională a Camerei Notariale, sesizând neadaptarea prevederilor din actele normative adiacente cu prevederile Codului Civil modernizat sub aspectul abordat și totodată a îndemnat Ministerul Finanțelor și Serviciul Fiscal de Stat la identificarea unor soluții echilibrate și juste atât pentru notari, cât și pentru instituțiile implicate.  Platforma de discuții inițiată pe marginea a rămas deschisă, urmând a fi continuate pentru identificarea soluțiilor.

Share on print